10 trends voor de arbeidsmarkt in 2015

De arbeidsmarkt verandert in 2015. Zakenmagazine Forbes signaleerde onlangs 10 trends die we toch met jullie willen delen.
Bezuinigingen op de werkvloer en de trend om diensten meer te gaan outsourcen hebben tot een werkomgeving geleid waarin iedereen onder druk staat om relevant te blijven en zichzelf steeds te blijven ontwikkelen. Zet deze trend door? Hoe gaat de werkvloer er in 2015 uitzien?

1. Bedrijven schakelen Generatie Z in voor stages

De jongeren van Generatie Z (geboren tussen 1994 en 2010) worden een belangrijke doelgroep voor (grote) bedrijven. Bedrijven als Deloitte, Microsoft en Facebook benaderen al leerlingen van de middelbare school om stage te komen lopen. In 2015 neemt die ontwikkeling alleen maar toe. De bedrijven doen dit om talent zo snel mogelijk te scouten en om zo vroeg mogelijk brand awareness te creëren.

2. Meer millennials (geboren tussen 1980 en 2000) krijgen leidinggevende posities

Uit onderzoek blijkt dat bijna 27% van de millennials in de VS al een functie heeft als manager. Dit percentage zal alleen maar toenemen omdat millennials in 2015 het grootste percentage van de beroepsbevolking vormen. Het gevaar bestaat wel dat millennials vanwege hun leidinggevende positie gaan denken dat ze meer weten dan oudere werknemers. Verder zijn ze niet altijd goed voorbereid voor een rol als manager, omdat er vanwege de pensioenen van oudere werknemers vaak gaten ontstaan in het personeelsbestand die (te) snel weer opgevuld moeten worden.

3. Eerlijkheid wordt cruciaal voor goed leiderschap

Bedrijven worden steeds transparanter omdat de jongere generatie dat eist. Leiders kunnen niet meer alleen goed zijn in inspireren en onderwijzen; ze moeten ook eerlijk zijn en op die manier het vertrouwen van hun werknemers garanderen.

4. Het tekort aan goed opgeleide vakmensen neemt alleen maar toe

Eén van de meest gehoorde klachten van HR-medewerkers is dat ze geen goed gekwalificeerde kandidaten kunnen vinden voor bepaalde functies. Het tekort aan goed opgeleide vakmensen zal alleen maar toenemen, net zo lang tot scholen hun opleidingen meer gaan aanpassen op de arbeidsmarkt.

5. Werknemers switchen vaker van baan

Het is niet meer van deze tijd om dertig jaar bij hetzelfde bedrijf te werken. Dankzij het internet kunnen we gemakkelijk nieuwe banen vinden en ook recruiters vinden onze gegevens gemakkelijker online. We willen onszelf blijven ontwikkelen door regelmatig van baan te wisselen. Het enige wat bedrijven hiertegen kunnen doen, is een zo optimaal mogelijke werkomgeving creëren.

6. Mobiel recruiten heeft de toekomst

Uit onderzoek blijkt dat op dit moment al 45% van de kandidaten op een vacature reageert via hun mobiele telefoon. Bedrijven moeten hun websites hierop aanpassen en meer mobiele applicaties ontwikkelen.

7. Social media worden gebruikt om talent aan te trekken

In 2015 gaan bedrijven meer updates op hun social media posten. Mensen werken graag bij een interessant bedrijf en als dat bedrijf een open cultuur heeft en online berichten plaatst over wat ze aan het doen zijn, dan werkt dat alleen maar in hun voordeel. De werknemers van nu willen geen persberichten en bedrijfswebsites meer, maar iets dat ‘echter’ en persoonlijker voelt.

8. Opvolgingsplanning wordt prioriteit

Vanaf volgend jaar gaan steeds meer mensen met pensioen. De gaten die zij achterlaten, moeten opgevuld worden. De planning van die opvolging wordt daarom een belangrijk thema voor bedrijven.

9. Meer vrouwen krijgen leidinggevende posities

Het aantal vrouwen met leidinggevende posities neemt in 2015 alleen maar toe. Ook het verschil in loon tussen mannen en vrouwen neemt af.

10. Mensen kiezen niet meer zo snel voor een traditionele carrière

Elk jaar zien we meer freelancers, zowel uit noodzaak als vanwege vrije keuze. Bedrijven hebben graag freelancers in dienst omdat ze goedkoper zijn. Aan de andere kant is het voor freelancers dankzij het internet veel gemakkelijker om werk te vinden. Mensen kiezen steeds vaker voor een freelance positie omdat ze graag eigen baas willen zijn.

Bron: Forbes, 12 november 2014, aspirar.nl

Advertenties

Over Z-Staffing

Uitzendkrachten zijn cruciaal voor uw bedrijf. Ze zijn er niet alleen voor tijdelijke opdrachten of om pieken of dalen op te vangen. Steeds meer maken ze integraal deel uit van uw activiteiten. Dat maakt ook hun selectie, begeleiding en opvolging belangrijk voor de continuïteit en productiviteit binnen uw bedrijf. Daarom gaat Z-Staffing verder dan traditionele uitzendkantoren... Daarom dit blog om u beter te informeren!

Geplaatst op 5 december 2014, in Uncategorized en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: