Hoe schrijf je een originele motivatiebrief?

sollicitatiebriefschrijven

Het is niet altijd gemakkelijk om een motivatiebrief te schrijven. De concurrentie is moordend en als de recruiter meer dan tweehonderd cv’s ontvangt, moet je creatief uit de hoek komen zodat je cv niet in de prullenbak belandt.

Als je geen voorstander bent van een creatief cv, moet je op een andere manier positief opvallen. Hier zijn zes originele invalshoeken voor je motivatiebrief. Zo trek je de aandacht van de rekruteerder vanaf de eerste regels.

1. Gebruik cijfers

Beknopte maar grote getallen zijn een goede manier om je prestaties aan te brengen.

Bijvoorbeeld:
640 uur. 50 vrijwilligers. 8 weken. Dat is wat er nodig is voor de organisatie van de jaarlijkse tentoonstelling in Gent. Ik heb veel ervaring bij het organiseren van grote en succesvolle evenementen en respecteer dan ook altijd de deadlines. Daarom ben ik geschikt voor de functie van Special Event Manager.

2. Citeer

Het kan een cliché lijken, maar wanneer je het correct gebruikt, springt een citaat meteen in het oog. Kies een citaat dat iets vertelt over je ervaring, je passie en de functie waarvoor je solliciteert.

Bijvoorbeeld: Stephen R. Covey zei “Verantwoordelijkheid creëert reactiesnelheid”. Als ervaren manager, denk ik dat verantwoordelijkheid de sleutel is tot succes in een professionele omgeving. In alle managementfuncties die ik uitvoerde, moedigde ik mijn medewerkers aan hun verantwoordelijkheid te nemen voor zowel hun successen als hun fouten en dat is waarom mijn manier van leidinggeven perfect past bij deze functie.

3. Vertel een anekdote

Door een persoonlijk verhaal te vertellen, krijgt de rekruteerder de kans om een facet van je persoonlijkheid te leren kennen. Omdat de zoektocht naar de juiste kandidaat niet enkel betekent dat je het juiste profiel vindt, maar ook een collega die goed past binnen het bedrijf.

Bijvoorbeeld: Toen ik heel jong was, ben ik gepassioneerd geraakt door basketbal. Het is niet alleen omdat ik van de sport zelf houd, maar ook omdat ik gefascineerd ben door de cijfers achter de scores. Door mijn passie voor sport en cijfers, denk ik dat ik de ideale kandidaat cen voor de functie van Data Analist bij BC Telenet Oostende.

4. Praat over je passies

Om te weten te komen waarom je gekwalificeerd bent voor de functie, moet de rekruteerder begrijpen waarom je voor deze carrière koos. Hij zoekt gepassioneerde kandidaten, want zij zijn het meest gemotiveerd.

Bijvoorbeeld: Content marketing, sociale media en onderzoek zijn mijn gebieden van expertise, maar ook mijn passies. Dat zijn essentiële competenties voor elke professional in digitale marketing. Deze passies, gecombineerd met mijn enthousiaste, maken van mij de ideale kandidaat voor de functie Digitale Media Manager bij ABC Marketing.

5. Doe alsof je de job al hebt

Als je je motivatiebrief schrijft, beeld je dan in dat je de job al hebt, en vertel waarom je voor dit bedrijf gekozen hebt, zoals je het aan een collega zou vertellen tijdens de koffiepauze.

Bijvoorbeeld: Toen ik zag dat Account Solution aanwerft, wist ik dat ik moest solliciteren. Ik heb altijd deel willen uitmaken van een bedrijf waar je effectief een verschil kan maken als accountant. Niet alleen zijn de klanten interessant, maar ook de missie van het bedrijf sluit helemaal aan bij mijn waarden.

6. Wees kort en krachtig

Vergeet niet dat de rekruteerders geen tijd hebben om alle kandidaturen te lezen. Een korte, maar krachtige motivatiebrief kan doorslaggevend zijn en zal ervoor zorgen dat de rekruteerder jouw brief zeker leest.

Voorbeeld: De natuur en ontwerpen zijn mijn twee grootste interesse. Ik leg daarom graag uit waarom mijn ervaringen met design het milieu kan beschermen.

 

Bron: jobs.aol.com, Vacature.com

Over Z-Staffing

Uitzendkrachten zijn cruciaal voor uw bedrijf. Ze zijn er niet alleen voor tijdelijke opdrachten of om pieken of dalen op te vangen. Steeds meer maken ze integraal deel uit van uw activiteiten. Dat maakt ook hun selectie, begeleiding en opvolging belangrijk voor de continuïteit en productiviteit binnen uw bedrijf. Daarom gaat Z-Staffing verder dan traditionele uitzendkantoren... Daarom dit blog om u beter te informeren!

Geplaatst op 25 september 2014, in Uncategorized en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: