Nieuwe wetgeving over psychosociale risico’s op het werk

stress op het werk
Vanaf 1 september 2014 moeten bedrijven preventieve maatregelen nemen om alle psychosociale risico’s op het werk in te dijken. Die hebben niet langer alleen te maken met geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag, maar ook met stress en burn-out.

De nieuwe wetgeving die vanaf 1 september in werking treedt, stelt het voorkomen van psychosociale risico’s op het werk centraal. Voortaan is er sprake van ‘psychosociale risico’s op het werk’. Daarmee verlegt de wetgever de aandacht van symptomen (stress, pesterij, burn-out) naar oorzaken en factoren die problemen in de hand werken. In het preventiebeleid moet daarom rekening gehouden worden met de psychosociale risico’s, zoals dat ook geldt voor alle andere risico’s die de gezondheid en de veiligheid van de werknemers kunnen aantasten.

De nadruk wordt nog meer gelegd op het integreren van de psychosociale risicobeheersing in het globale dynamisch risicobeheersingssysteem. In het kader van de algemene risicoanalyse identificeert de werkgever in het bijzonder de situaties die aanleiding kunnen geven tot psychosociale risico’s op het werk.

Voortaan moet een risicoanalyse van een specifieke arbeidssituatie uitgevoerd worden op vraag van een leidinggevende of het comité voor bescherming en preventie op het werk.

De werkgever blijft verantwoordelijk voor het uitvoeren van een risicoanalyse. Zowel een algemene risicoanalyse die rekening houdt met psychosociale risico’s op het werk, als een risicoanalyse van een specifieke arbeidssituatie gebeurt met medewerking van werknemers en met de preventieadviseur psychosociale aspecten wanneer de complexiteit van de analyse het vereist.

Werknemers die menen slachtoffer te zijn van conflicten, ongezonde stress, burn-out of grensoverschrijdend gedrag, kunnen een verzoek tot een informele of formele psychosociale interventie indienen. Zo’n verzoek moet ingediend worden bij de preventieadviseur.

Werkgevers hebben tot 1 maart 2015 de tijd om hun arbeidsreglement aan te passen.

Bij Z-Staffing zijn we werkgever van onze vaste medewerkers, huishoudhulpen én onze uitzendkrachten. Wij hebben dan ook de nodige maatregelen getroffen. Onze kantoren staan steeds ter beschikking voor bijkomende vragen: http://z-staffing.org/zstaffing/kantoren.html.

Bron: FOD Waso en HR Square

Over Z-Staffing

Uitzendkrachten zijn cruciaal voor uw bedrijf. Ze zijn er niet alleen voor tijdelijke opdrachten of om pieken of dalen op te vangen. Steeds meer maken ze integraal deel uit van uw activiteiten. Dat maakt ook hun selectie, begeleiding en opvolging belangrijk voor de continuïteit en productiviteit binnen uw bedrijf. Daarom gaat Z-Staffing verder dan traditionele uitzendkantoren... Daarom dit blog om u beter te informeren!

Geplaatst op 4 september 2014, in Uncategorized en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: