Houd stress onder controle: 6 tips

afbeeldingwerkstress
Stress … we hebben er allemaal mee te maken. Je kunt het niet uit je leven bannen. Soms gaat het nu eenmaal moeilijk en gebeuren er dingen die belastend zijn. Bij velen is er meer aan de hand dan af en toe wat stress. Steeds meer mensen hebben chronische (werk)stress: spanning die te lang aanhoudt, die uitput en zelfs ziek maakt. Pas wanneer klachten als vermoeidheid of nek- en schouderpijn opduiken, stappen ze naar de huisarts.

Door de economische crisis is de werkdruk op veel plaatsen toegenomen. Hetzelfde werk wordt gedaan door minder mensen. Daarnaast ben je misschien onzeker over het behoud van de job of is je taakomschrijving onduidelijk. Of je krijgt geen erkenning en kunt nergens terecht om klachten of je ongenoegen te uiten.

Voor iedereen anders

De duur en mate van de stress die je ervaart, hangt van verschillende zaken af: je persoonlijkheid, wat je al meegemaakt hebt, de intensiteit van de situatie, het moment waarop deze zich voordoet …

Neem het heft in handen

De tips hieronder kunnen je helpen om stress onder controle te houden:

1. Luister naar je lichaam?
Heb oog voor de signalen die je lichaam geeft. Ga af en toe op de rem staan en las pauzes in. Stel grenzen en leer neen zeggen. Hou momenten voor jezelf vrij, om een activiteit uit te oefenen die je graag doet of om gewoon wat te rusten.

2. Spreek je gevoelens en je gedachten uit en deel ze op een juiste manier met anderen
Geef bijvoorbeeld aan wanneer er een probleem is op je werk, wanneer de werkdruk te hoog is… Je kan een probleem maar oplossen door het bespreekbaar te maken.

3. Zorg voor voldoende actieve ontspanning
Preventief ontspannen zorgt ervoor dat je je fitter voelt en meer aankan. Vooral beweging is een goede remedie tegen overspanning. Je kan ook actieve relaxatietechnieken toepassen zoals de buikademhaling, mindfulness, meditatie …

4. Zorg voor voldoende sociale contacten
Maak tijd voor echte sociale contacten. Spreek af met vrienden. Spreek je collega’s op het werk rechtstreeks aan in plaats van alles via e-mail te regelen.

5. Vraag hulp aan anderen
Aarzel niet om een collega om hulp te vragen bij een project of om thuis huishoudhulp in te schakelen. Dat is echt geen schande.

6. Durf professionele hulp in te roepen
Laat een stress-situatie/stressklachten niet aanslepen. Stap naar je huisarts of een hulpverlener, zodat het niet tot een burn-out komt.

Bron: Jobat.be

Advertenties

Over Z-Staffing

Uitzendkrachten zijn cruciaal voor uw bedrijf. Ze zijn er niet alleen voor tijdelijke opdrachten of om pieken of dalen op te vangen. Steeds meer maken ze integraal deel uit van uw activiteiten. Dat maakt ook hun selectie, begeleiding en opvolging belangrijk voor de continuïteit en productiviteit binnen uw bedrijf. Daarom gaat Z-Staffing verder dan traditionele uitzendkantoren... Daarom dit blog om u beter te informeren!

Geplaatst op 10 april 2014, in Uncategorized en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: